TIPY, AKO ZAREAGOVAŤ NA KRÍZU ZMENOU PONUKY

Živnostníci a malé firmy prežívajú ťažké časy. Je jasné, že všetci neprežijú – a to najmä preto, že netušia, aké dlhé obdobie majú vlastne prekonať, a akých záchranných lán sa po ceste prípadne budú môcť chytiť. Rozhodovanie o tom, ako sa zachovať – či prepustiť zamestnancov alebo nie, vypovedať nájom, požiadať o odklad splátok, pozastaviť živnosť…všetko sú to extrémne náročné rozhodnutia.

Dnešným blogom chcem týmto ľuďom dať trochu nádeje. Ak patríte medzi tých, ktorí ešte majú priestor uvažovať, ako zmeniť svoje zameranie, skúsiť novú službu či produkt, tento rešerš vám môže byť užitočný.

ČO (ZATIAĽ) VYMYSLELI REŠTAURÁCIE

Jedným z najviac dotknutých segmentov v dnešnej situácii sú reštaurácie. Na tomto segmente chcem demonštrovať, ako sa dá prispôsobiť novej situácii na trhu. Ak patríte k inému segmentu, aj tak sa vám oplatí dočítať sa po ďalšiu sekciu.

Väčšina z reštaurácií, čo ešte nefungujú online a nerobia donášku, sa rozhodla rýchlo zareagovať práve tým, že tento distribučný kanál „rozchodili“. Okrem vlastného webu využívajú aj priestor byť súčasťou portálov-agregátorov ako Bistro.sk či Domajedz, akých sú v zahraničí stovky. Okamžitú pomocnú ruku tým, čo teraz nemajú zdroje zriadiť si vlastný eshop v HORECA segmente, ponúkajú aj výrobcovia podnikových informačných systémov (a vzhľadom k tomu, že som reprezentantom jedného z nich, linky tu neuvediem – ak ale potrebujete pomôcť v tejto veci, ozvite sa mi prosím v súkromnej správe).

Niektoré reštaurácie predávajú momentálne tak, že na vlastnom webe majú uvedený iba kontakt, cez sociálne siete propagujú svoje menu a rozvoz jedla zabezpečujú pomocou zabehaných taxislužieb alebo donáškových služieb. Ale tí najmenší by podľa jedného maďarského marketéra možno mohli siahnuť aj po čerstvo nezamestnanom susedovi.

V každom prípade, online donášky jedla sa rozvíjajú enormnou rýchlosťou natoľko, že reštaurácie, ktoré si ich ešte nezriadili, sú už v podstate v konkurenčnej nevýhode. Dokonca už začína byť nutné odlíšiť sa aj v rámci online ponuky jedla, a tak niektoré naše reštaurácie ponúkajú špeciálne balíky jedál – napr. rodinné kombo.

V zahraničí sa niektoré reštaurácie odlišujú aj ponukou bezkontaktných dodávok, tzv. no-contact deliveries, ktorými minimalizujú hygienické riziká. Jedna moja známa zasa rodinnému podniku navrhla inštaláciu webkamery do kuchyne, aby sa zákazníci mohli presvedčiť, že varia za najprísnejších podmienok a preferovali teda dodávku jedla od nich.

Niektoré reštaurácie stavili na lojalitu, a zákazníkov prosia, aby im pomohli nákupom darčekových poukážok. Príjem z nich je v podstate mikroúverom. V Maďarsku napríklad zaznamenali zvýšenú spotrebu plastových boxov na jedlá, takže niektoré jedálne si privyrábajú distribúciou obalov,  a v Číne sa jedna sieť reštaurácií rozhodla situáciu využiť na produkciu čiastočne dokončených jedál (polotovarov), ktoré predáva domácnostiam a reaguje tak na nutnosť variť doma počas krízy.

ČO SA DÁ VYMYSLIEŤ V INÝCH SEGMENTOCH

V zásade každá kríza prináša víťazov, porazených a tzv. inbetweeners (tých, čo sú postihnutí čiastočne, a môžu prehrať i vyhrať, na základe vlastnej schopnosti reagovať). Podľa toho, do akej kategórie patríte, by ste mali uvažovať o svojej budúcnosti.

Víťazi nie sú cieľovou skupinou tohto blogu, komentár k nim teda skrátim na jedinú vetu – je podstatné nezaspať na vavrínoch a predpokladať, že dnešný nárast sa môže skončiť, a to aj veľmi náhle.

Porazení, najmä tí bez rezervného vankúša, by si mali pripustiť, že firmu sa nemusí dať zachrániť – nie je hanbou zavrieť svoje podnikanie s čo najmenšími stratami, práve naopak, je to racionálne. O to viac síl vám môže ostať na štart v inej oblasti, ideálne tej, ktorá patrí medzi víťazov krízy.

A ak patríte medzi tých, čo sú krízou postihnutí čiastočne a/alebo máte prostriedky na preklenutie určitého obdobia problémov, vašou ideálnou cestou je uvažovať, ako sa trh zmenil a ďalej bude meniť a svoju ponuku počas tejto doby prispôsobiť týmto zmenám.

Ako na to?

1. VENUJTE ČAS HĽADANIU INFORMÁCIÍ NA INTERNETE

Okrem slovenských a českých zdrojov preštudujte aj (aspoň niektoré) zahraničné. Ak neviete dobre po anglicky, nemecky, maďarsky či poľsky, Google Translate vám poskytne dostatočne dobrý preklad na to, aby ste vedeli, o čom sa v nich asi píše. Prípadne poproste o pomoc kohokoľvek vo vašom okolí, kto želaným cudzím jazykom hovorí, by vám taký „prieskum“ na internete urobil.

  1. Najprv preskúmajte, čo vo vašom segmente urobili iní.

Napríklad, v tomto článku sú nápady, ako nájsť nové trhy pre obrazovky-monitory. V tomto ďalšom o vývoji biznisu v Číne (ktorý je zaujímavý preto, že Čína je z hľadiska pandémie niekoľko týždňov pred nami), je tipov hneď niekoľko:

  • požičať svojich zamestnancov do segmentov, ktoré ich potrebujú (ako to už aj u nás spravil napr. Pantha Rei a Lidl)
  • ako kozmetická firma presmerovala svoju sieť poradkýň na sociálne siete a zmenila ich na digitálne influencerky
  • ako spoločnosť v oblasti spodného prádla a bielizne zahrnula svojich zamestnancov do práce na sociálnych sieťach, aby znásobovali predaj cez svoje existujúce osobné kontakty.

No a napríklad na sociálnych sieťach si môžete všimnúť reklamu či post niekoho z vašej oblasti, napríklad kaderníčky, ktorá v tomto čase dodáva namiešané farby na vlasy svojim zákazníčkam až k dverám.

  1. Preštudujte si tiež, aké trendy a zmeny očakávajú lídri biznisu a analytici počas a po tejto kríze. Uvažujte, aký dopad majú na váš biznis a ako by sa dali využiť do budúcna.

Napríklad v tomto článku je dosť presvedčivej argumentácie, že prídu napríklad tieto zmeny (vyberám len niektoré tam uvedené):

  • Organizácie a firmy budú so zamestnancami rozvíjať kultúru založenú na dôvere
  • Firmy budúpomáhať zákazníkom, aby tí mohli byť užitoční a/alebo pomáhať
  • Práca na diaľku sa stane strategickou
  • Budovy budú oveľa zdravšie a ich veľkosť sa bude optimalizovať
  • Domáce a medzinárodne diverzifikované dodávateľské reťazce budú podstatne preferovanejšie ako doterajšia prax hľadať najlacnejšieho dodávateľa v ázijských krajinách

Tento zdroj je ešte výživnejší. Menuje aj množstvo politických a spoločenských trendov, a hoci niektoré sú výsostne americké, väčšinu považujem za platné aj pre nás. Tu vyberám iba niekoľko, na ktorých chcem demonštrovať možný dopad na biznis:

  • Osobná obsluha sa stane nepreferovanou.

To by mohlo pomôcť všetkým produktom a službám, ktoré umožňujú riešenie (akýchkoľvek) problémov a potrieb na diaľku.

  • Nárast patriotizmu spôsobí, že ľudia budú uprednostňovať všetko miestne.

Z tohto môžu benefitovať lokálni pekári, farmári, obuvníci, výrobcovia odevov, skrátka rôzne miestne a rodinné firmy.

  • Návrat k viere v serióznych odborníkov a vedu.

To by mohlo pomôcť terapeutom s medicínskym vzdelaním a všetkým vedecky podloženým produktom a službám.

  • Náboženské stretnutia (bohoslužby) budú vyzerať inak, predovšetkým, poklesne stretávanie sa v masách.

Príležitosť to však môže znamenať pre produkty a služby, ktoré umožnia praktizovať svoju náboženskú vieru vo vlastnom domove.

  • Zdravší digitálny životný štýl – na sociálnych sieťach vzrastie prítomnosť zmysluplných komunít – občianskych, umeleckých, vedeckých.

To by mohlo priať všetkým online kurzom, online tréningom, online vzdelávaniu, online konzumácii hudby, umenia a kultúry.

  • Hlad po zmene, až sa obmedzenia uvoľnia. Ľudia budú po mesiacoch izolácie hľadať úľavu a potešenie každého druhu.

To by malo pomôcť každému produktu a službe, ktorý ponúka zábavu mimo domova, pohyb vo voľnom priestore, presun na iné miesta, atď., ale napríklad aj oživeniu parkov a všetkých priestorov, kde sa dá zhromažďovať za každého počasia.

Za zaujímavý považujem aj tento v podstate laický zdroj, pretože ide o pohľad človeka podnikajúceho v zelenom, ekologickom biznise.

2. ZAPOJTE DO ROZMÝŠĽANIA ĎALŠÍCH

Viac hláv, viac rozumu – asi netreba priveľmi vysvetľovať, prečo to platí i v tomto prípade. Spýtajte sa na nápady na nové služby a produkty vašich kolegov, priateľov, rodiny, existujúcich zákazníkov, verejnosti.Váš vlastný pohľad je obmedzený skúsenosťami, vaším sklonom k riziku, a určite aj aktuálnym rozpoložením. Žiaden nápad neodbite len tak – podrobte ho aspoň krátkej analýze, uvažovaniu, prečo a ako by to fungovať mohlo.

3. SPRAVTE SI (ASPOŇ ZÁKLADNÝ) BIZNIS PLÁN

Dnešná situácia si vyžaduje extrémne rýchlu reakciu. Ale to neznamená, že ak strávite čas tým, že si nápad dobre premyslíte a zrátate a vyskúšate ho najprv v malom (ak to je možné), že vám ujde vlak. Práve naopak – zvýšite svoje šance na úspech.

Takmer nič už nebude ako predtým – ale či to začnete vnímať ako hrozbu, alebo príležitosť, závisí do značnej miery na vás. Držím vám pri rozhodovaní o budúcnosti palce.

Edita Angyalová

PS: pri koncipovaní tohto blogu som narazila na kopu ďalších zaujímavých (anglických) článkov k téme. Príde mi škoda neuviesť ich tu aspoň na záver.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Scroll to top